Tasarım ürünü ve insan davranışları

Tasarım ürünü ve insan davranışları

Bir tasarım ürünü kullanıcısına duygusal ya da fonksiyonel bir fayda sağlamalı. Bu faydayı doğru tanımlamak için öncelikle ürünün kullanıcısını doğru anlamak gerekiyor. Bu ürünün kullanıcısı kim, ne düşünüyor, nasıl davranıyor ve karar veriyor, kararını tetikleyen unsurlar, motivasyonlar ne, bu kullanıcı için belirgin görsel ve metinsel uyarıcılar neler? Kısacası iyi bir tasarım ürünü estetik görünme kaygısından ziyade öncelikle kullanıcısına vermeyi vaad ettiği duygusal ve fonksiyonel faydaya odaklanmalı.

İnsan davranışı ve psikolojisinin temel kuralları kullanıcıyı anlama konusunda dikkate değer ipuçları veriyor. Bu ipuçları arasından aşağıdakiler gibi önemli bulduklarımı fırsat buldukça paylaşacağım.

Varsayım yapmayın 

İnsanların dikkatini sizin sunduğunuz bilgiye vereceklerini düşünüyorsanız yanılıyorsunuz. Varsayımlar yapmayın. Size gayet açık görünen şey başkası için hiç de açık olmayabilir. Eğer insanların bu bilgiye dikkat kesilmeleri gerçekten de kritik ise bu bilgiyi gerekli olduğunu düşündüğünüzden 10 kat daha fazla öne çıkarın.

Pratik edilmiş alışkanlıklar değerlidir

Bir dizi adım defalarca gerçekleştirilirse bu davranış otomatik hale gelir. İnsanlar otomatik davranışları daha az dikkat göstererek başarılı şekilde uygulayabilirler. Bu davranışlar iyi pratik edilmiş alışkanlıklardır ve değerlidir. İnsanları sürekli olarak sıralama yapmaya mecbur bırakıyorsak bunu kolayca yapmalarını sağlamalıyız. Zira hiçbirimiz uzun süre dikkatimizi tek bir konuya vermek istemeyiz, sıkılırız ve hata yarım bırakırız. Hata yaptığımızda ya da fikrimizi değiştirdiğimizde geri (undo) dönebileceğimizi bilmeliyiz. İnsanları bir görevi tekrar tekrar gerçekleştirmeye mecbur bırakmak yerine, tüm öğeleri seçebilecekleri, üzerinde aksiyon almak isteyecekleri ve tüm öğeler üzerindeki aksiyonu bir seferde gerçekleştirebilecekleri çözümler düşünmeliyiz.

Nadir gerçekleşen olaylar gözden kaçar

Bir olay sıklıkla meydana geliyorsa insan beyni farkında olmadan zihinsel bir model inşa eder. İnşa edilen bu zihinsel model içerisinde kendine yer bulamayan nadiren gerçekleşen olaylar genellikle gözden kaçar. Bilinç, bu nadir olayları görmeme eğilimine girer. Eğer nadiren gerçekleşen bir olayı farkettirmemiz gerekiyorsa dikkati bu olaya çekmek için o olay gerçekleşirken gayet güçlü işaretler kullanmamız gerekir.

Tek düzeliği kırmak gerekir

Rutin ilerleyen olaylara dikkatimizi en fazla 7-10 dakika verebiliriz. Eğer dikkati 7-10 dakikadan daha uzun uyanık tutmak gerekiyorsa tek düzeliği kırmak için araya ilgi çekici bilgiler vererek molalar yaratmamız gerekir.

Konuk Yazarımız Barış Erkol’un Kullanıcı Deneyimi üzerine yazdıklarını UX Stud.io adresinden takip edebilirsiniz.

Bugün ilk makalen bizdendi.

Daha fazlası için SHERPA Blog okuru olmalısın.
Giriş Yap Ücretsiz kaydol

Benzer Yazılar

KEŞFETMEYE DEVAM ET
Yeni dönemde markalar ve tüketici ilişkileri üzerine… markalarin-tuketici-ile-iliski-kurma-yontemleri

Yeni dönemde markalar ve tüketici ilişkileri üzerine…

Gizle
KEŞFETMEYE DEVAM ET
Online eğitim platformları için tasarım ipuçları

Online eğitim platformları için tasarım ipuçları

Gizle