Bu makale, InVision Inside Design'ın izniyle, Lori Alcala tarafından kaleme alınan The 4 most common design systems myths (and how to get past them) başlıklı makaleden Türkçeye çevrilmiştir. Efsane 1: Tasarımcılar, tasarım sisteminin yaratıcılıklarını azaltacağını düşünür.
Diğer tasarımcılara (ve kendinize), bir tasarım sisteminin daha büyük problemler üzerinde çalışma özgürlüğü anlamına geldiğini hatırlatın. Yaratıcı özgürlüklerini engelleyeceğini veya hatta sistemin kendilerinin yerine geçeceğini düşünseler de, tasarım sisteminin işlerini daha iyi hale getireceği hatta, tasarımcıları (duvar ustası olmaktan, iş ve müşteriler için büyük problemlerini çözen mimar olmaya kadar) daha iyi seviyelere yükselteceği mesajını yayın. Tasarımcılar bir tasarım sistemi söz konusu olduğunda, zamanlarını tekerleği tekrar tekrar pikselleştirmek yerine müşterilerle araştırma yapmak, empati kurmak ve yol haritasını şekillendirmeye yardımcı olmak için harcayabilecekler.
Efsane 2: Geliştiriciler, tasarım sistemini yalnızca tasarımcıların kullanması gereken bir araç olarak görürler.
Bir tasarım sisteminin geliştiricilere sağladığı faydaları ortaya koyun ve savınızı tasarruf edilen zaman gibi verilerle destekleyin. Bu faydalar neler olabilir?
- Geliştiriciler genellikle tasarımcılar aracılığıyla dünyanın bir ucunda ve diğerlerinden uzakta çalışır. Bir tasarım sistemi, konumu ne olursa olsun herkesi sürece dahil eder.
- Geliştiriciler kalite, hız ve verimliliğe önem verir. Bir tasarım sistemi, geliştiricilerin kendi araçlarını, tasarım sürecinin çekirdeğine entegre etmesine fırsat verir.
Efsane 3: İnsanlar sistemin oluşumunu yalnızca küçük bir grubun yönettiğine inanırlar.
En iyi durumda, bir tasarım sistemi bir hükümet gibi, yani insanlar tarafından ve insanlar için çalışmalıdır. Günlük kararları uygulayan “seçilmiş görevliler”e sahip olabilirsiniz ancak tasarım sistemleri, sistemi kullanan ve bireysel katkıda bulunanlara hizmet etmeyi amaçlamar — sistemi yapanlara değil. Sistemle beraber tanımladığınız süreçler de bunu doğrular.
Efsane 4: Bazıları, tasarım sisteminin farklı bir ürün için farklı bir ekip tarafından oluşturulabileceğine; diğer ürün gruplarıyla %100 alakalı olmadığına inanıyor.
Herhangi bir tasarım sisteminin başlangıçta her insanın her ihtiyacına uyması pek olası değildir. Ancak bir tasarım sisteminin amacı, bu grupları bütünsel bir vizyonla bir araya getirmektir. Tasarım sisteminin ilk iterasyonu, bir ürüne yönelik olabilir. Ancak o zaman bile, diğer gruplar tekerleği yeniden oluşturmak yerine değer bulabilir, bunu referans olarak alabilir ve mevcut bileşenleri yeniden kullanabilir.
Bir tasarım sistemi oluşturmak konusunda ilerleme göstermeye karar verdiğinizde, sistemin içine dalmak ve bileşenleri oluşturmaya başlamak cazip gelebilir ancak başarı, hem insanlara hem de tasarıma bağlıdır. Sağlıklı bir tasarım sisteminin üretkenliği nasıl önemli ölçüde artırdığını tartışmak için insanları bir araya getirmenin yanı sıra, sistemde herkese söz hakkı verdiğini vurgulamak ve onlara değer verildiğini hissetmelerini sağlamak önemlidir. Tasarım sistemleri aynı zamanda, tasarımcılar ve geliştiriciler gibi işlevler arası çalışan takım üyeleri için ortak bir zemin sunar ve birlikte çalışmaları için daha iyi tanımlanmış yollar sağlayarak, daha yakın ve daha fazla şeffaflıkla işbirliği yapmalarına yardımcı olabilir.
Paydaşlarınızı belirleyerek, takım içinde diyalog başlatarak, momentumu sürdürerek ve başarılarınızı paylaşarak, tasarım sisteminiz sizden ve çekirdek ekibinizden sonra da gelişmeye devam edecektir. Üstelik bir tasarım sistemi sayesinde, zaman boyun eğmeyen bir tasarım topluluğunu ve tasarım kültürünü miras bırakabilirsiniz.