Mobil e-ticaret müşterisini anlamak

Mobil e-ticaret müşterisini anlamak

Mobil e-ticaret uygulamaları alışveriş deneyimimizin önemli bir bölümünü oluşturuyor. Peki, bir mobil e-ticaret uygulaması tasarlarken nelere dikkat etmeliyiz? Konuk yazarımız Emre Balkanlı, mobil e-ticaret, diğer adıyla mCommerce uygulamalarının inceliklerini SHERPA Blog için yazdı.


Önce akıllı telefonlar biraz büyüdü. Sonra tabletler küçüldü. Sonra telefonlar biraz daha büyüdü. Bu hareketler elbette firmaların “Benim daha küçük tabletim var” veya “Benim telefon ekranım daha büyük” diyebilmesi için yapılmadı.

mCommerce (mobil e-ticaret) için ABD’de %53 akıllı telefon  ve %47 tablet, Japonya’da %90 akıllı telefon ve %10 tablet, Almanya’da %44 akıllı telefon ve %56 tablet tercih edilmekte. Müşterilerin geri dönüş oranı masaüstü bilgisayar ve tabletlerde daha fazla olmasına rağmen, akıllı telefon kullanım yoğunluğunun önemli üstünlüğü bulunuyor. Bu oran, düşük geri dönüşü kabul edilebilir kılıyor. Akıllı telefon kullanım oranı artarken; tablet kullanım oranı, telefonların ekranlarının büyümesi ile beraber azalıyor.

mCommerce, iPhone kullanıcıları arasında daha artan bir trende sahip. 2014’ün son çeyreğinden 2015’in ikinci çeyreğine kadar iPhone kullanıcılarının yaptığı mCommerce işlemi %12 oranında arttı. Zaten Apple Pay, bu konulara verilen önemin bir göstergesi.

Telefonlarda ekran boyutları bir tık daha büyüyecek gibi görünüyor yakında. Her büyüme ekonomide yeni ufuklar açıyor çünkü. Firmalar, ekran büyüklüklerine bu kadar takılmışken, biz tasarımcıların da tasarladığımız uygulamalara gereken hassasiyeti göstermemiz gerekiyor.

Google’ın yayınladığı  2015 Mobil Uygulama UX Prensipleri dökümanı, analitik verilerinden ve kullanıcı testlerinden elde ettikleri sonuçlara göre hazırlanmış.

Mesela diyorlar ki;

  • Kullanıcılarınız uygulamanızı binbir zorlukla store’dan buldu ve indirdi. Uygulama ikonu ve (varsa) splash ekranında logonuzu gördü. Artık uygulamanızın içinde logonuzu tekrar kullanarak değerli alanlarınızı kaybetmeyin.
  • Ekranların aşağıya doğru akmasını seviyoruz. O yüzden ana ekranlarınızın da akmasını sağlayın. Aktıkça akıllı önerilerde bulunun. Bir yerde bitirmeye karar verirseniz, bittiği noktaya mutlaka yönlendirme koyun ve kullanıcının düşünmeden devam etmesini sağlayın.
  • Mümkünse carousel kullanmayın. Carousel’lerde ikinci ekranların görünme oranı %2 olduğundan, bu alanlar kör nokta olarak kalmaktadır. Yine de carousel kullanmak isterseniz; cihazın işletim sistemine göre (Android veya iOS) native davranışlara ve paternlere mutlaka dikkat edin.
  • İyi uygulama tasarımları, kullanıcıların sonraki ekranlara swipe ile hızlıca geçebilmelerini sağlamalıdır.
  • Aramaların ve arama sonuçlarının önemini gittikçe daha iyi anlamaya başladık. Aramalarda artık otomatik önerme kullanmaya iyice alıştık. Ancak bu otomatik önermeleri 3 karakter girmeden yapmayın. Sonuç yoksa da öneri yapmaya devam edin ancak bu öneriler 3-5 i geçmesin ve asla ilgisiz öneriler sunmayın.
  • mCommerce uygulamanızda üyelik mutlaka olacaktır. Ancak kullanıcılarınıza üye girişi yapmadan gezinme imkanını mutlaka sunun. Üye girişini alışverişi gerçekleştirme anında isteyin ve bunu yaparken de mümkün olduğu kadar az bilgi isteyin.

Google’ın araştırmasında ürün detay sayfaları için oldukça zorlayıcı olunması isteniyor gibi geldi bana. Mümkün olduğunca çok ve kaliteli içerik talep ediliyor.

Ürün görsellerinin ve videolarının yüksek kaliteli olması ve ürün görselleri yatay swipe ile değişebilmesi öneriliyor. Ürün görselleri büyütülebilir olmalı. Ürün detaylarının ve özelliklerinin yanında Sıkça Sorulan Sorular içerikleri bulunmalı. Müşteri yorumları kolay ulaşılabilir olmalı. Lokal stok durumuna oldukça önem veriyorlar. Alışveriş sepeti ikonu net görülebilmeli ve bu ürüne benzer ürün önerileri olmalı.

Bu kısım mobil telefon ekranlarının neden büyüdüğünü daha iyi anlatıyor. Ürün detay sayfaları çok önemli. Burada müşteri artık bir karar verecek; o yüzden kullanıcıyı mümkün olduğunca doğru bilgi vermek ve güven inşa etmek çok önemli. Müşeri kandırılmış gibi hissettiği anda kaybedersiniz.

Örneğin, fiyatlar şeffaf olmalı. Global araştırmalara göre, müşterilerin kargo bedelini görünce alışverişi sonlandırma oranı %28. O yüzden süprizler yapmayın.

Bir de, fiziksel mağazası da olan markalar için bazı alışveriş alışkanlığı örnekleri verilmiş. Mesela, mobil telefonla alışveriş yapma alışkanlığı olanların fiziksel mağazalarda geçirdiği süre, mobil alışveriş yapmayan kullanıcılara göre %25 daha fazla. O yüzden lokasyon bilgisiyle, kullanıcıya en yakın mağazayı önermek akıllıca.

Uygulamaların canlandırılmasına da değinilmiş. Uzun süredir kullanmadıkları uygulamaları yeniden kullandıklarını söyleyenler için geri dönüş sebepleri şöyle sıralanıyor:

  • %30 bir sonraki alışverişte indirim özelliği,
  • %24 ü özel ve ekstra içerik gelmesi,
  • %16 sı yeni özellikler geldiğiyle ilgili bildirim gelmesi.

İkinci ve üçüncü maddeler önemli. Kullanıcılar mobilde hep yeni şeyler görmek istiyorlar. Bir uygulama tasarlarken bu tip gelişmelere ve yeni içeriklere yer açmanız gerektiğini dikkate almamız gerekiyor.

Google’ın raporundan son vereceğim sayılar, uygulama kullanıcılarının beklemeye ne kadar tahammülsüz olduğuyla ilgili. Yükleme sırasında gerçekleşen her 1 saniyelik gecikme, %16 müşteri memnuniyeti düşüşü ve %7 geri dönüşüm oranı düşüşü anlamına geliyor. Bu yüzden uygulamalar bir problem nedeniyle kilitlendiğinde ya da yanıt vermediğinde yeniden açılmalı ve kaldığı yerden devam etmeli. Kullanıcının hiçbir bilgiyi yeniden girmesi gerekmemeli.

Kullanıcılar uygulamaları görece ufak ekranlarda deneyimledikleri ve muhtemelen masaüstü bilgisayarlara göre daha zor ortamlarda kullanmaya çalıştıkları için kusurlara karşı acımasız oluyorlar. Uygulamalarınızı tasarlarken onlara megabaytlarca yükleme yaptırdığınızı, uygulamanızdaki ürünleri ufak bir ekran kullanarak – belki de otobüste ve ayakta duruyorken – incelediklerini unutmayın.

Bugün ilk makalen bizdendi.

Daha fazlası için SHERPA Blog okuru olmalısın.
Giriş Yap Ücretsiz kaydol

Benzer Yazılar

KEŞFETMEYE DEVAM ET
1 ikon, 1000 kelimeye bedel mi?

1 ikon, 1000 kelimeye bedel mi?

Gizle