Oldukça başarılı kullanımlarını gördüğümüz ve UX tasarım ekibimizin üyesi Arda'nın da sıklıkla kullanmayı tercih ettiği 5 popüler font ailesini derledik.
Son dönemin tasarım trendlerine baktığımızda font ve görsel kullanımları arasındaki ilişkide bazı paralelliklerden bahsetmek mümkün. Örneğin, görselin konumlandırıldığı alan büyüdükçe tercih edilen fontun boyutu da büyüyor. Bununla birlikte, bir font ailesinin kombinasyonlarının görsel açıdan uyumlu, farklı bir font ailesiyle bir arada kullanıldığı başarılı örneklere de şahit oluyoruz.
Ancak bu yazıda, görsel kullanımıyla ilişkisini bir kenara koyarak sadece fontlara odaklandığım bir liste hazırladım. Font kullanımı konusunu pek detaylandırmayacak olsam da son zamanlarda popüler olan ve oldukça başarılı kullanımlarını gördüğümüz, benim de dikkatimi çeken ve kullanmayı tercih ettiğim fontları derledim.
Bu içerik ücretsiz!
Okumaya devam etmek ve SHERPA Blog okuru olmak için aşağıdakilerden birini seç. Her hafta yenileri eklenen yüzlerce içeriğe ücretsiz ve sınırsız eriş.
Son dönemin tasarım trendlerine baktığımızda font ve görsel kullanımları arasındaki ilişkide bazı paralelliklerden bahsetmek mümkün. Örneğin, görselin konumlandırıldığı alan büyüdükçe tercih edilen fontun boyutu da büyüyor. Bununla birlikte, bir font ailesinin kombinasyonlarının görsel açıdan uyumlu, farklı bir font ailesiyle bir arada kullanıldığı başarılı örneklere de şahit oluyoruz.
Ancak bu yazıda, görsel kullanımıyla ilişkisini bir kenara koyarak sadece fontlara odaklandığım bir liste hazırladım. Font kullanımı konusunu pek detaylandırmayacak olsam da son zamanlarda popüler olan ve oldukça başarılı kullanımlarını gördüğümüz, benim de dikkatimi çeken ve kullanmayı tercih ettiğim fontları derledim.
Kullanıcı deneyimi tasarımı projelerinde font seçimi en zor işlerden biridir. Çünkü doğru fontu bulmak sadece estetikle ilgili bir mesele değil. Bir başka deyişle, fontun “doğruluğu” kullanım alanına göre okunabilirliği ne denli sabit tutabildiğiyle epey ilişkili. Tercih edilen fontun bir proje için doğru seçim olması, her çözünürlükte ve farklı punto kullanımlarında, metnin okunabilirliğini ve anlaşılabilirliğini güçlü bir şekilde sağlaması ile doğru orantılı.
Buraya kadar bahsettiğim konular uzun uzun ele alınması gereken önemli detaylar. Ancak bu listenin bağlamından çok uzaklaşmamak için kısa tutuyor ve son dönemde rağbet gören fontlara geçiyorum.
Mark Simonson tarafından 2015 yılında tasarlanmıştır ve oldukça popülerdir. Son birkaç yıldır sık sık karşımıza çıkmasını yadırgamamak gerek. Proxima Nova, farklı ağırlık ve özelliklerden oluşan pek çok üyeye sahip, sevdiğim bir font ailesi.
Avenir, efsanevi font tasarımcısı olan Adrian Frutiger tarafından 1988 yılında tasarlandı. Frutiger, Avenir’i en iyi eseri olarak gördüğünü açıklamıştı. Bu font ailesi ayrıca, Typewolf‘da yapılan bir ankette tasarımcıların favorisi seçilmişti. Kişisel olarak da son zamanlarda sıklıkla tercih ettiğim ve kullanmak konusunda elimi korkak alıştırmadığım bir aile.
2010 yılında Hannes von Döhren tarafından tasarlanmış, geometrik ve tırnaksız (sans-serif) bir yazı tipidir. Baskı dünyasında son derece popüler olan ancak nadiren web’de kullanılan Neutraface‘in aksine, web üzerinde baskıda olduğundan daha popülerdir. Brandon Text adı verilen ve daha büyük x-yüksekliğine sahip bir versiyonu da bulunuyor.
Tobias Frere-Jones tarafından 2000 yılında tasarlandı ve H&FJ (şu an Hoefler&Co. olarak da bilinir) aracılığıyla piyasaya çıkan Gotham, son 10 yılın en yaygın kullanılan fontları arasında yer alan, geometrik ve tırnaksız bir yazı tipi. Geçen onca zamana rağmen hâlâ popüler ve Obama’nın 2008 başkanlık kampanyasından sayısız kurumsal kimliğe, Gotham pek çok yerde karşımıza çıkmaya devam ediyor.
Brown, Aurèle Sack tarafından tasarlandı. Bu font ailesi hakkında güzel olan şey, birkaç üslup varyasyonu içermesi. Geriye doğru eğimli bir versiyon ve ek benzersiz karakterler içeren alternatif bir versiyonu bulunmakta. Brown, dört farklı ağırlıkta sekiz üyeli bir font ailesi.
Hazır bu listeyi incelemişken, font dışında kalan ve tasarımın font ile birlikte değerlendirilmesi gereken leke, denge ve boşluk gibi hayati önem taşıyan diğer bileşenler hakkında yazdığım Tasarımda leke ve denge başlıklı yazıma da göz atmanızı öneririm.
Son dönemde sizin de ilginizi çeken fontları yorum bölümünde paylaşırsanız, bu listeyi birlikte geliştirmiş oluruz.