Makaleler

Sonsuz oyunlarda skor sistemi

Ercan Altuğ Yılmaz, sonlu oyunlar ile sonsuz oyunlar arasındaki farkları ve puanlama sistemleri tasarlarken dikkat edilmesi gerekenleri anlattı.

Ercan Altuğ Yılmaz 15 Nisan 2021

1986 yılında din bilimcisi rahip James P. Carse, oldukça ilginç bir isimle kitap yayınladı. Kitap, hayatı oyun olarak kodlamak ile ilgiliydi ve adı da bir rahip için belki de o dönemde ciddiyetten uzak denilebilecek bir konseptteydi:   Finite and infinite games: a vision of life as play and possibility. (Sonlu ve sonsuz oyunlar: Hayatı bir oyun ve fırsatlar olarak görme.)

Carse’a göre hayattaki bildiğimiz oyunlar sonlu ve sonsuz olarak ikiye ayrılır. Sonlu oyunlaştırmanın bir başlangıcı, ortası ve sonu vardır. Büyük bir zafer ve kazanma ile tamamlanır, biter. Fakat sonsuz oyunlaştırma sonsuza dek devam edecek şekilde kurgulanmaktadır. Sonsuz oyunlaştırmada bir final veya büyük bir kazanma yoktur; ara kazançlar ve ödüllendirmeler vardır ancak oyun her defasında daha da büyüyerek devam eder. Sonsuz oyunlaştırmada hedef, oyunlaştırma kurgusu içerisindeki bireyleri sürekli olarak motive etmek ve gelişmeye yönlendirmektir. Sonlu oyunlarda kazanmak, sonsuz oyunlarda ise oyunu devam ettirmek önemlidir.

Ünlü Amerikalı yazar Simon Sinek, son kitabının adını da James Carse’den esinlenerek “Infinite Games – Sonsuz Oyunlar” koyarak günümüzden örneklerle devam ediyor. Sinek’e göre, bir randevu kazananın ve kaybedenin olduğu sonlu bir oyunken, evlilik ise aslında eşinizden daha iyi bir eş olmanın anlamsız olduğu, büyük oyunun evli kalmak olduğu sonsuz bir oyundur. Futbol liglerinde takımlar için şampiyonluklar sonlu bir oyun iken; en iyisi olmak, efsane olmak sonsuz bir oyundur. Futbolcu için de gol krallığı sonlu bir oyunken, şampiyonluğa katkı vermek sonsuz bir oyundur. Sinek daha somut bir örnek için Apple ve Google’a da danışmanlık verdiğini, ancak Google’un kültürünü Apple‘ı geçmek üzere sonlu bir oyun üstüne kurduğunu; buna karşın Apple‘ın her daim yenilik eklemek üzere sonsuz bir oyun kurmaya çalıştığını aktarıyor.

Peki biz, çalıştığımız bir kurumda ya da müşteri deneyiminde bir skorlama sistemini sadece bir dönem için değil, sonsuz bir oyunlaştırma için sürekli kurgulamak istersek nelere dikkat etmeliyiz? Burada sadece ay sonu hedefine varmak sonlu bir oyunken, şirketin en başarılı ve beğenilen satıcısı olmak sonsuz bir oyundur.

Bu içerik ücretsiz!

Okumaya devam etmek ve SHERPA Blog okuru olmak için aşağıdakilerden birini seç.
Her hafta yenileri eklenen yüzlerce içeriğe ücretsiz ve sınırsız eriş.

Üye misin?
İlgini çekebilir