E-Bülten listemize abone olun.

ABONE OL
Biraz sanal, biraz artırılmış: Karma gerçeklik (MR)

Biraz sanal, biraz artırılmış: Karma gerçeklik (MR)

Microsoft’un teknoloji endüstrisine yön verecek üç teknolojiden biri olarak lanse ettiği ve hayatımıza sokmak için çalıştığı karma gerçeklik (mixed reality) nedir?

© https://twitter.com/Microsoft

Yeni dünyanın gerçeklik tanımları

Karma gerçekliği daha iyi anlamak için, önce arkadaşlarını kısaca hatırlamakta fayda var:

— Artırılmış gerçeklik (AR: Augmented Reality)

Artırılmış gerçeklik, bilgisayar ürünü görüntüler (cgi), görseller ve interaktif verileri gerçek dünya algımızla üst üste bindirir. Bu üst üste bindirilen içerikler gerçek dünyaya iliştirilmiş değildir. Gerçek dünyadaki içerik ile dijital içerik birbirine yanıt veremez.

AR uygulamalarında, cihaz kamerası kullanıcının ekranına fiziksel dünyayı getirir. Üç boyutlu sanal objeler, bu görüntünün üzerine bindirilir ve gerçekten oradalarmış etkisi yaratılır. Kullanıcı, cihazını farklı konumlandırarak objeleri ve yaratılan deneyimi farklı açılardan görüntüleyebilir, onlarla çeşitli hareketlerle etkileşime girebilir.

İlk akla gelen AR uygulaması PokemonGO oyunu olsa da AR pazarlama ve ticaret alanlarında da popüler bir teknoloji. IKEA, IKEA Place artırılmış gerçeklik uygulaması aracılığıyla potansiyel müşterilerine, ürünleri kendi evlerinde simüle etme imkânı sunmayı amaçlıyor:

— Sanal gerçeklik (VR: Virtual Reality)

Kısaca VR olarak adlandırdığımız sanal gerçeklik, gerçek dünyada ya da hayali bir dünyada fiziksel olarak bulunmayı simüle eden “kuşatıcı” (immersive) bir bilgisayar simülasyonu olarak tanımlanabilir. Yalnızca pasif gözlemlemeden tamamen kuşatılmaya, VR yetkinlikleri kullanılan cihaza göre değişir. Takılan headset’le senkronize şekilde çalışan uzaktan kumandalar aracılığıyla sanal ortamdaki üç boyutlu objelerle etkileşime girilebilir.

Şimdi sırada karma gerçeklik (MR: Mixed Reality)

Karma gerçeklik, VR ve AR’ın bir melezi olarak tanımlanabilir ve bu iki teknolojinin en iyi yanlarını birleştirmeyi amaçlar. Günümüzde iki farklı MR uygulaması karşımıza çıkıyor: Dış dünyaya erişimi mümkün kılan “holografik bilgi işlem” (holographic computing) ve VR benzeri bir yapı sunan Windows Karma Gerçeklik (Windows Mixed Reality) uygulamaları.

İki farklı karma gerçeklik uygulaması

1) HoloLens

Microsoft’un HoloLens ile birlikte ortaya attığı bir kavram olan holografik bilgi işlem, VR cihazlarıyla benzer yapıdadır fakat Google Glass gibi gerçek dünyayı da görmeyi mümkün kılar ve AR gibi, kullanıcının bulunduğu ortama dijital içerikler yansıtır. Böylece kullanıcı gerçek dünyadan kopmamış olur ve sanal ile fiziksel gerçeklik bir arada deneyimlenir.

HoloLens, yaklaşık 4000 dolarlık fiyatıyla son kullanıcı için bir seçenek olmaktan çok uzak olsa da, Ford ve Autodesk gibi şirketler tarafından endüstriyel uygulamalarda kullanılıyor.

2) Windows karma gerçeklik (Windows Mixed Reality)

Windows karma gerçeklik, Microsoft’un Windows 10 işletim sistemine Fall Creators Update ile entegre ettiği ve karma gerçeklik kullanımını daha geniş bir kullanıcı kitlesine açmayı hedeflediği platform. Gereksinimleri karşılayan bir PC’ye ve Acer, Dell ve Samsung gibi PC üreticilerinin nispeten uygun fiyatlı donanımlarına sahip herkes, uygulama sayısı giderek artan MR teknolojisini deneyimleyebiliyor.

Özetle;

Bu haliyle karma gerçeklik aslında oldukça kafa karıştırıcı, çünkü birçok açıdan VR ile benzeşiyor. Farklılık, headset’lerin ortamı algılamasında yatıyor. HTC Vive ve Oculus Rift’in kullandığı infrared işaretçilerin aksine Windows MR, headset’ler üzerindeki kameralarla ortamı tarıyor ve haritalandırıyor. Bu, kullanımı daha özgür ve kolay hale getiren bir uygulama.

Sonuç olarak, karma gerçeklik (MR), AR ve VR teknolojileriyle yalnızca uygulama açısından farklılaşan ve bu farklı türdeki uygulamaların kategorize edilmesine (ve pazarlanmasına) katkıda bulunması hedeflenen yeni bir gerçeklik türü. Kullanıcı deneyimi açısından gerçekte nasıl bir fark yaratacağını ise önümüzdeki süreçte hep birlikte gözlemleyeceğiz.

Yazı görseli: Copyright © ACER.