Eda Utku Küngör

Former UX Researcher @SHERPA

1988 yılında Adana’da doğan Eda, 9 yaşından beri İstanbul’da yaşıyor. Çocukluğu, bir — hadi bilemedik — iki günde bir kitap bitiren ve gözleri bozuk olduğu için kullandığı gözlük nedeniyle kendisine "Hööö… Dört göz!" diyenlere; "En azından benim senden üstünlüğüm var, fazladan iki göz sahibiyim!" dediği anılarla dolu. Hep kitap okuyan bir çocuk olmanın yanı sıra piyano, bale, jimnastik dersleri alıyor ve büyüyünce balerin olmanın hayalini kuruyor.
Öğretmen olan annesinin elinden tutup; 1. sınıfı Tarsus Çağ Lisesi İlköğretim Okulu’nda, 2. sınıfı Adana Gönen Koleji’nde, 3. ve 4. sınıfı Adana Bilfen Koleji’nde, 5. sınıfı ise İstanbul Avrupa Koleji’nde okuduktan sonra ortaokul ve liseyi TED İstanbul Koleji’nde tamamlıyor.
Bahçeşehir Üniversitesi’nde hem Avrupa Birliği İlişkileri hem de Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler okuyor ve dört yıl boyunca çeşitli alanlarda sertifika programlarına katılıyor. İş hayatına ilişkin donanımlarını pekiştirmek için ise Kullanıcı Deneyimi Tasarımı, Google Analytics, Analitik Düşünme ve Problem Çözme, Internet of Things (IoT) eğitimlerinin yanı sıra Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Pazarlaması konusunda bir de Micro MBA programı tamamlıyor.
Radikal'de editör olarak çalıştığı dönemde, yavaş yavaş işin rutinlerinden sıkıldığını ve bu ülkede herhangi bir şekilde gazetecilik yapmanın ne kadar zor olduğunu fark ediyor. Aynı günlerde, Radikal'e ürün sorumlusu olarak atanan Ömür Bali’nin yönlendirmesi ile UX üzerine çalışmaya ve araştırmaya başlıyor. Birkaç eğitim, pek çok kitap ve makale ile bakış açısını değiştirmek için çektiği acılar sonrası bugün artık kariyerine UX Researcher olarak devam ediyor.
İnternetin geldiği nokta ve bunun insan hayatına etkisi üstüne düşünmeyi ve bir şeyler geliştirmeyi seven Eda, virtual reality, augmented reality vb. alanlarda deneyim geliştirmek istiyor.
Genel olarak bilimkurgu, fantastik romanlar okumaktan keyif alan Eda, tüm kitaplarını okuduğu Ursula K. LeGuin hayranı. Çok sevdiği Harry Potter serisini ise her yıl baştan okuyor. Konu ve tür ayırt etmeksizin — Tarantino fimleri ve Testere serisi hariç — her nevi sinema filmi ve dizi izlemeyi, Kurtuluş’taki evinden civar semtlere yürüyüş yapmayı, Arnavutköy ya da Caddebostan taraflarına gidip deniz havası almayı ve arka arkaya milyonlarca kez dinlediği şarkıları tekrar tekrar dinlemeyi seviyor.
Sabırsız biri olduğunu düşünen Eda, çevresinden gelen “iyi kalpli ancak; alakasız konularda çok şey bilmeye çalıştığı için, bazen konuşurken insanları yoran ve kilitleyen biri” olabildiği yönündeki yorumları sık sık duysa da; yapay zeka tartışmalarından Angelina Jolie-Brad Pitt boşanmasının arka yüzüne, kara deliklerin oluşumundan Game of Thrones teorilerine kadar pek çok konuya ilişkin bu yoğun merak duygusunun peşinden gitmeye inanıyor.

Yazara ait içerikler

Ölümcül UX: e-Sağlık dijital deneyimi üzerine bir derleme
Makaleler

Ölümcül UX: e-Sağlık dijital deneyimi üzerine bir derleme

Normal şartlar altında, bir ürüne ait deneyimin doğru şekilde tasarlanmaması en fazla kötü kullanılabilirlik ve yeterli sayıda kullanıcıya ulaşamama şeklinde zuhur eder. Ancak e-Sağlık deyince, doğru tasarım hayat kurtarabilirken, yanlış olanı insan hayatına mal olabilir...

Eda Utku Küngör
Yıldız Savaşları’nın kullanıcı deneyimi karnesi
Makaleler

Yıldız Savaşları’nın kullanıcı deneyimi karnesi

Geçtiğimiz yıl 40. yaşını kutlayan Yıldız Savaşları (Star Wars) serilerinde gördüğümüz arayüzler, üretildikleri zamanların teknolojik seviyelerini mi yansıtıyor, yoksa sadece bir eğlence unsuru olarak mı tasarlanıyor?

Eda Utku Küngör
6 bilim kurgu efsanesinin kullanıcı deneyimi karnesi
Listeler

6 bilim kurgu efsanesinin kullanıcı deneyimi karnesi

Bilim kurgu yapımları pek çok insan için olduğu gibi, kullanıcı deneyimi alanında çalışan tasarımcılar için de önemli bir ilham kaynağı. Ancak gerçek hayatta olduğu gibi, milyonlarca izleyiciye ulaşan bu türdeki film ve dizilerde karşılaştığımız ekranlarda da her zaman en iyi kullanıcı deneyimi sunulmuyor.

Eda Utku Küngör
“Kamusal kullanıcı deneyimi” ya da vatandaşı odağına alan dijital hizmetler nasıl tasarlanır?
Makaleler

“Kamusal kullanıcı deneyimi” ya da vatandaşı odağına alan dijital hizmetler nasıl tasarlanır?

Kullanıcı deneyimine yatırım yapmak pek çok özel sektör kuruluşu tarafından faydası gözlemlenen bir konu olsa da, kamu sektöründe durum bu açıdan pek parlak değil. Fakat son yıllarda, bu konuda daha bilinçli bir yaklaşım sergileyen hükümetlerin çalışmalarını görmek geleceğe dair umut verici.

Eda Utku Küngör
Replika: Sohbet edebileceğiniz bir yapay zeka uygulaması
İncelemeler

Replika: Sohbet edebileceğiniz bir yapay zeka uygulaması

Modern çağın yalnızlaşan bireyleri için “her zaman orada olan” bir arkadaş olma iddiası taşıyan Replika’nın, Black Mirror bölümlerini aratmayan, dramatik bir çıkış öyküsü var.

Eda Utku Küngör
Duygusal tasarım ile atık yönetiminin ne alakası var?
Makaleler

Duygusal tasarım ile atık yönetiminin ne alakası var?

Hepimizin bir gündelik yaşam rutini var. Ancak bu rutinler çoğunlukla çevreye zarar veren davranışları içeriyor. Bu davranışları çevreyi gözeten şekilde dönüştürmek ise pek çoğumuzu alışık olduğu rutinden, dolayısıyla “güvenli alan”ından çıkarıyor. Bu noktada, çevreye duyarlı davranışların motivasyonunda kullanıcı deneyimi tasarımının (UX design) etkisi nedir?

Eda Utku Küngör
Yapay zeka şimdi de tasarımcıların ekmeğine mi göz dikti?
Makaleler

Yapay zeka şimdi de tasarımcıların ekmeğine mi göz dikti?

Yapay zeka tartışmaları gün geçtikçe alevleniyor: Bu teknoloji insanlığın en büyük düşmanı mı, yoksa hayatımızı hayal edemeyeceğimiz ölçüde kolaylaştırabilir mi?

Eda Utku Küngör
Kültürel kodlar: Mekan, ürün ve servis tasarımının gizli belirleyicileri
Röportajlar

Kültürel kodlar: Mekan, ürün ve servis tasarımının gizli belirleyicileri

Tasarım Sohbetleri'nin yeni bölümünde konuğumuz, sosyal antropolog ve bağımsız araştırmacı Volkan Altınok. Antropolojik yöntemlerle kırsal, kentsel, sosyal, politik araştırmalar ve tüketici araştırmaları yapan Volkan’la kullanıcı araştırmaları ana başlığında kültürün tüketime etkisini konuşurken, mekan tasarımlarının deneyime etkisine ilişkin de ilginç şeyler öğrendik.

Eda Utku Küngör